Více tuku, méně vápníku aneb Zajímavosti o jogurtu

Více tuku, méně vápníku aneb Zajímavosti o jogurtu

Jogurt představuje ideální snídani, svačinu, nebo třeba lehkou večeři. Pokud ale nepreferujete čistě bílý, je lepší zvolit ten s příchutí, nebo ochucený? Když se zaměříte na množství tuku, co je ideální volbou z hlediska příjmu vápníku? Obsahují jogurty s trvanlivostí delší než měsíc nutně nějaká „éčka“? A podle čeho poznáte poctivé mléčné výrobky?

Jogurt „s příchutí“ anebo „ochucený“?

„Kdo si chce na jogurtu opravdu pochutnat a také touží po tom, aby v něm měl opravdu ovoce nebo např. karamel, měl by preferovat „ochucené“ výrobky. Označují se třeba jako „jahodový/jahoda“, „karamelový/karamel“. Jestliže je ale na jogurtu uvedeno slovo „příchuť“, nemusí v něm být vůbec žádné ovoce (ani karamel), což se projeví na kvalitě i chuti,“ radí předseda Českomoravského svazu mlékárenského Ing. Jiří Kopáček, CSc.

Fermentace neboli zakysání prodlužuje trvanlivost

K prodloužení trvanlivosti výrobků přirozenou konzervací se využívá procesu fermentace neboli zakysání. Takto se už řadu let vyrábí také jogurty. Jestliže se dodrží veškerá pravidla hygieny a obal jogurtu je důsledně uzavřen, může bez problémů dosahovat trvanlivosti i delší než 30 dnů.

Nízkotučný jogurt obsahuje nejvíce vápníku

Čím více má jogurt tuku, tím méně obsahuje bílkovin a také vápníku, protože tento minerál se váže právě na mléčnou bílkovinu. Nejvíce vápníku tedy obsahuje jogurt nízkotučný.

Jak rozeznáme mléčné výrobky v obchodě?

Všechny mléčné výrobky mají na obalech uvedenu oválnou veterinární značku zdravotní nezávadnosti obsahující kód země a číslo veterinárně schváleného výrobního závodu, resp. provozovny. Také značky kvality, jako například Klasa, Regionální potravina nebo „Bio zebra“, napomohou vybrat ty kvalitní.