Eidam a jeho tučnost

Eidam a jeho tučnost

Tuk je nositelem chuti. Co je tučné, je jemné a lahodné. Nicméně je potřeba zapojit selský rozum a zase to s tukem tolik nepřehánět. Nyní se zaměříme na to, jak zjistit obsah tuku v sýrech obecně a jaké v kuchyni mají tučné i nízkotučné varianty eidamu.

Podle platné legislativy je nutné uvádět u sýrů obsah sušiny a tuku (v %). Tuk se uvádí buď jako absolutní, popř. častěji jako tuk v sušině (t. v suš.). Obsah tuku v sušině je možné vypočítat podle jednoduchého vzorce (t. v suš. = tuk/sušina x 100 %). Pokud si potřebujete spočítat absolutní hodnotu tuku při deklarovaných hodnotách na obale, může postupovat následujícím způsobem.

Např. eidamský sýr 30 % tuku v sušině:

Sušina ……………. 50 % (suš.)
Tuk v sušině …… 30 % (t. v suš.)

Nižší obsah tuku = vyšší obsah bílkovin a vápníku Zajímavá je souvislost mezi obsahem tuku a vápníku. Čím je v eidamu nižší obsah tuku, tím je vyšší obsah bílkovin a také vápníku – viz tabulka. Zdroj dat z databáze ÚZEI, řádek „Sýr Eidam“ http://www.nutridatabaze.cz.


Jak v kuchyni využít tučnější i nízkotučný eidam?

V našich zemích má eidam nejčastěji 30, 40 nebo 45 % tuku v sušině, ale v Holandsku je standard alespoň 40 %. Nízkotučné varianty jsou „českou specialitou“. Díky tomu se 30 % eidam hodí na smažení, protože tolik nevyteče. Nejrozšířenější použití v kuchyni má eidam 45 %. Používá se například k zapékání nebo gratinování. Díky ideální pružnosti plátků je dobře využitelný i ve studené kuchyni na obložení chlebů, do sendvičů nebo toustů. Hodí se také do salátů nebo nastrouhaný na těstoviny.

Více o eidamu a dalších kvalitních potravinách se můžete dočíst v dalších článcích. Podívejte se také na edukativní video o eidamu.