Co je přínosnější pro tělo – máslo nebo margarín?

Co je přínosnější pro tělo – máslo nebo margarín?

V devadesátých letech minulého století nastala obrovská propagace rostlinných tuků. Naopak stará dobrá klasika – máslo, ale i sádlo – se stala terčem kritiky. Margaríny byly na vzestupu. Na výsluní se ovšem moc dlouho neohřály. Po čase se lidi zase začali vracet k oblíbenému a jedinečnému máslu. A tento trend trvá dodnes. Co tedy našemu organismu více prospívá? Fakta jsou následující.

Je nesporné, že máslo lidé vyrábějí již více než 2 000 let a konzumují zhruba 400 let, zatímco margarín pouze několik desítek let. Navíc se jedná o průmyslově vyráběný tuk. Máslo je naprosto přírodním produktem, který se neupravuje žádnými chemickými postupy. Navíc obsahuje vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E, K) a 2–4 % nutričně významných esenciálních nenasycených mastných kyselin.

I margaríny mají však své benefity. Jsou vyrobeny z rostlinných tuků, což znamená, že obsah nasycených mastných kyselin je nižší než v másle a pohybuje se v rozmezí 20–40 %. V másle je přibližně 60 %. Vedle nasycených mastných kyselin je potřeba na obalech margarínů sledovat i obsah tzv. transmastných kyselin, které jsou nežádoucí. U kvalitních výrobků je však jejich obsah nižší než 1 %.  

Vzhledem k tomu, že margaríny jsou vyrobeny z rostlinných tuků, je důležitý i obsah esenciálních mastných kyselin. Zejména omega-3 polynenasycených mastných kyselin, kterých máme v naší stravě nedostatek. Předností margarínů je i dobrá roztíratelnost.