Smetana obsahuje řadu důležitých látek

Smetana obsahuje řadu důležitých látek

Často ji nazýváme šlehačkou, ale její správný název je smetana ke šlehání. Když ovšem zajdeme do obchodu, narazíme na další rozmanité druhy této mléčné lahůdky. Jedná se např. o zakysanou, zahuštěnou slazenou, nebo smetanu do kávy. Které jsou pro náš organismus nejpřínosnější? A co všechno v nich najdeme?

Smetana, tekutý mléčný výrobek získaný výhradně z mléka, se hodí pro přípravu jídel slaných i sladkých. Využití nachází ve studené i teplé kuchyni. Důležité je, že musí obsahovat nejméně 10 % tuku. V roce 2018 se v České republice spotřebovalo 5,4 litrů smetany na osobu, přičemž 47 % z tohoto množství tvořila smetana ke šlehání, 34 % zakysaná smetana a 19 % ostatní smetany (např. smetana do kávy apod.). Smetana obsahuje mnoho vápníku, kvalitních bílkovin, vitaminů (zejména řady B), zinku a fosforu. Patří však k výrobkům s vyšším obsahem tuku, proto je vhodné její konzumaci přizpůsobit z hlediska příjmu ostatních živočišných tuků.

Druhy smetany

Na výběr máme poměrně veliké množství druhů smetan s různým obsahem tuku. Na trhu najdeme smetanu ke šlehání, smetanu vysokotučnou, zahuštěnou neslazenou a zahuštěnou slazenou, sušenou smetanu nebo kysanou. Je třeba zdůraznit, že fermentované výrobky jsou lépe stravitelné a tělu prospěšné. Zakysaná smetana má pozitivní vliv na střevní mikroflóru, a tím i na imunitní systém. Lze ji použít také pro tepelné úpravy, a to ke zjemnění polévek a omáček (třeba do jihočeské kulajdy nebo svíčkové). Neměli bychom ji však kvůli vyššímu obsahu tuku konzumovat příliš často. Smetana se mj. používá i na výrobu zmrzliny, na ochucení šlehačky, při přípravě různých nápojů a koktejlů a v cukrářské výrobě.  

Zkuste si uvařit ze smetany třeba kulajdu podle Akademie kvality: akademiekvality.cz/recept/kulajda.