

Kolik stojí řemeslný chléb či med? Lidé měli jedinečnou příležitost určit cenu sami
23. 09. 2025
Návštěvníci Dožínkových slavností měli možnost ochutnat oceněné produkty značkou Regionální potravina, setkat se s jejich výrobci, vyslechnout si jejich příběh, a navíc dostali jedinečnou příležitost sami rozhodnout, kolik by za výrobek zaplatili. Výsledky ukázaly, že osobní kontakt a možnost ochutnávky dokážou změnit pohled spotřebitelů na hodnotu potravin a přiblížit jim práci i tradici, které za výrobky stojí.
Jakou cenu má řemeslný chléb, sklenice medu nebo dezert? Na Dožínkových slavnostech, které se konaly 6. 9. 2025 na pražském Výstavišti v Holešovicích, dostali návštěvníci šanci rozhodnout sami. V expozici Potraviny k nezaplacení ochutnali výrobky oceněné značkou Regionální potravina. Seznámili se s jejich výrobci, a také měli možnost poslechnout si vše, co stojí za jejich výrobou, a více se tak zaměřili na příběh než na cenu. Poté do dotazníku napsali částku, kterou považují za férovou. Výsledek? Češi dokážou ocenit tradici a práci malých producentů, někdy jsou ochotni zaplatit i více, jindy zůstávají při zemi.
Do průzkumu se zapojilo celkem 356 respondentů. Jejich odpovědi ukázaly, že setkání s producentem a ochutnávka dokážou změnit optiku spotřebitele. Meruňkový nektar nacenili téměř stejně jako je jeho prodejní cena, měchenický pecen chleba dokonce o 12 procent více, a sladký dezert Pavlova také v očích návštěvníků expozice překonal svou reálnou cenu.
„Osobní kontakt s producentem a možnost ochutnat jeho výrobek dokáží ovlivnit vnímání hodnoty potraviny. Lidé si uvědomí, že cena není jen číslo na etiketě, ale odráží poctivou práci a kvalitu. Tyto výsledky potvrzují závěry výzkumu STEM/MARK ze srpna 2025, podle nichž jsou dva ze tří Čechů ochotni si za kvalitní regionální výrobek připlatit,“ uvedla ředitelka Odboru administrace podpory kvalitních potravin Státního zemědělského intervenčního fondu Kateřina Ratajová.
U jiných kategorií se však projevila cenová citlivost. Vepřovku, ovčí sýr v oleji i květový med respondenti nacenili pod jejich skutečnou hodnotu. Svatojánské ořechy pak lidé ocenili téměř totožně s reálnou cenou, tradiční specialitu tak dokázali vystihnout velmi přesně.
Regionální potravina znamená důvěru a kvalitu
Značka Regionální potravina, udělovaná Ministerstvem zemědělství od roku 2010, oceňuje nejkvalitnější zemědělské a potravinářské výrobky z jednotlivých krajů a podporuje domácí producenty i tradice. Každoročně jsou oceňovány nejlepší výrobky z jednotlivých krajů v devíti kategoriích od masných a mléčných výrobků, přes pečivo po nápoje nebo ovoce a zeleninu. Výrobky s tímto logem vynikají čerstvostí, chutí a vůní díky krátkým distribučním cestám a splňují nejpřísnější evropské i národní požadavky. Jsou výjimečné tradičními recepturami či originálními postupy. To, co mají ale vždy výrobky společné je využití regionálních surovin, to je pro získání ocenění klíčové. Nákupem těchto potravin zákazník získává záruku kvality a zároveň podporuje místní producenty, pracovní místa, péči o krajinu i uchování lidových zvyků. „Velmi si vážíme ocenění Regionální potravina, a zvláště pak pomoci s propagací našich výrobků, díky níž nám zbývá více času k jejich samotné výrobě. Celý koncept značky vnímáme jako možnost představení kvalitních potravin širší veřejnosti a podporu zejména malých výrobců, kteří se na regionální produkci potravin podílejí velkou mírou,“ říkají Robert a Lenka Parusovi držitelé ocenění Středočeská Regionální potravina.
Výzkum STEM/MARK ukazuje, že značku Regionální potravina zná téměř dvě třetiny české veřejnosti a spontánně ji uvedl každý desátý respondent. Nejvyšší povědomí mají lidé ve věku 45 až 55 let a vysokoškoláci.
Důvěra je vysoká, osm z deseti lidí věří kvalitě oceněných výrobků a sedm z deseti považuje jejich poměr ceny a výkonu za odpovídající. Hlavním důvodem, proč spotřebitelé značku vyhledávají, je podpora menších producentů, ale důležitá je i čerstvost, autenticita a možnost ochutnat typické regionální speciality.
Zkušenost s produkty oceněnými značkou Regionální potravina se navíc promítá do dlouhodobého spotřebitelského chování, osm z deseti lidí, kteří si je koupili v posledním roce, je vyhledalo znovu a šest z deseti dokonce opakovaně. Spotřebitelé se se značkou setkávají nejčastěji v menších prodejnách, na farmářských trzích a u výrobců, zatímco mladší generace ji spojuje i se supermarkety a reklamou.
O rostoucí prestiži značky svědčí i letošní rekordní čísla. O ocenění se ucházelo téměř 500 výrobců s více než 1900 produkty, což je nejvyšší účast v šestnáctileté historii projektu. Regionální potravina tak ukazuje, že hodnota potravin není jen v čísle na etiketě, ale i v příběhu, poctivé práci a místním původu.
Další články
