ŠKOL(k)A VAŘENÍ: Kdy začít?

ŠKOL(k)A VAŘENÍ: Kdy začít?

Děti se snaží napodobovat dospělácké činnosti odmalička a kuchyně, kde se mísí chemie, matematika a fyzika v tu správnou alchymii, je přitahuje obzvlášť. Když ratolestem neprobádané území ukážeme a zasvětíme je do tajů kuchyně, nejen že budou rozvíjet svoji motoriku a fantazii, ale naučí se i něco nového. Snížíme tak i případná rizika, kterým mohou být děti v kuchyni vystaveny, když nevědí, co a jak. Známé prostředí je k neřízenému průzkumu tolik neláká.

Vaření, pečení a dalším činnostem, které probíhají v kuchyni, děti dobře porozumí. Chápou jejich průběh i účel, stačí jen konkrétní úkoly přizpůsobit dětským rukám. S pomocí v kuchyni tak mohou začít poměrně brzy, a to nejen v té plastové, s látkovým ovocem a zeleninou. Pokud jsou šikovné a baví je úkony spojené s přípravou pokrmů, není důvod nedat jim do ručiček například dřevěná vykrajovátka na vánoční cukroví už ve třech, ve čtyřech letech. Pomáhat s jednoduchými recepty a celkově složitějšími činnostmi nebo samostatnou přípravou snídaně může každý předškolák. Stačí ho jen nadchnout. Pokud dítě dělá něco proto, že ho daná aktivita baví, vytvoří si k ní vztah.

Pokud oceníme snahu a ne jen výsledek, děti si aktivity a čas strávený v kuchyni oblíbí. A když na to půjdeme mazaně, můžeme se od dětí dočkat nejen skvěle (na)mazané snídaně, ale možná nám "odpadne" i příprava svačin do školy. Když si totiž děti připraví svačinu vlastnoručně, nejen že se něco naučí a daný pamlsek bude podle jejich gusta, ale také ho patrně nehodí do nejbližšího koše.

TIP! Proměňte sendvič se sýrem v žádanou svačinu a přidělejte mu obličej a končetiny ze zeleniny. Uvidíte, že si takovou dobrotu děti příště rády připraví samy a budou experimentovat.

I jednoduchý, osvědčený recept může u dětí vzbudit nadšení! Zkuste třeba proměnit špagety s masovými kuličkami v "hnízdo s ptáčaty".