Čím jsou prospěšné jednotlivé druhy zeleniny?

Čím jsou prospěšné jednotlivé druhy zeleniny?

05. 09. 2021

Co nejčastěji slýcháme o zelenině? Že je prospěšná a nenahraditelná. To je fakt, o němž pochybují jen zarytí masožrouti. Přitom existuje tolik rozmanitých druhů, že by si jistě vybral každý. Pokud nemáte vlastní zahrádku nebo svého oblíbeného farmáře, nezoufejte. I teď seženete v obchodech lákavě voňavá rajčata, cukety, papriky a další zeleninu od místních dodavatelů.

Jaká zelenina chutná nejvíce Čechům? Podle průzkumu z roku 2019 rajčata. Jejich průměrná roční spotřeba na jednoho člověka je 12 kg. Následují cibule 11,1 kg, melouny 8 kg, salátové okurky 6,3 kg, papriky 5,1 kg a hlávkový salát 2,4 kg. Na začátku 90. let jednoznačně dominovalo zelí, dříve se u nás snědlo 13,8 kg, jeho obliba ale klesla na 6,9 kg.

„Pokud denně sníme dle doporučení organizace WHO 400 až 500 gramů zeleniny a ovoce, což je třeba pár rajčat a jablko, aktivně se chráníme před civilizačními chorobami, jako je např. rakovina zažívacího traktu. U nás ale bohužel průměrně konzumujeme pouhých 240 g ovoce anebo zeleniny. A přitom se v našich krajích pěstují druhy, které se obecně označují za nejprospěšnější. Mám na mysli třeba cuketu, papriku nebo brokolici,“ vysvětluje Ing. Zuzana Přibylová, tajemnice Zelinářské unie Čech a Moravy. 

Našemu organismu dělá dobře i zelenina upravená grilováním. Zelenina a gril k sobě jednoznačně patří. Proto by vám nemělo uniknout, že ještě posledních pár dní máte možnost vyhrát zahradní plynový gril Fieldman FZG3003. Stačí si jen v obchodě vybrat 3 výrobky s některou ze značek kvality (Klasa, Regionální potravina, Bio „zebra“ a EU „Bio list“), schovat si účtenku a navštívit web akademiekvality.cz, kam zašlete potřebné údaje.

Zelenina – na trávení, tlak i proti křečím. Která pomáhá s čím?

Je třeba si uvědomit, že prostřednictvím zeleniny přijímáme velké množství vitaminů, minerálů, stopových prvků a také antioxidantů, které nás chrání mimo jiné před negativním účinkem volných radikálů. Uvádíme pár specifických účinků některých druhů zeleniny:

Rajčata – podporují zažívání a snižují krevní tlak i růst choroboplodných bakterií ve střevech.

Papriky – povzbuzují trávení a imunitu, brzdí proces stárnutí a chrání pokožku před sluncem.

Salát – uklidňuje a zlepšuje činnost mozku i jater, dále paměť, soustředěnost, spánek a trávení.

Cibule – podporuje činnost cévní soustavy a imunitu a představuje prevenci proti osteoporóze.

Česnek – má protibakteriální účinky, snižuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi i vysoký krevní tlak.

Špenát – snižuje krevní tlak, působí proti svalovým křečím a je možnou prevencí degenerace zraku.

Červená řepa – zmírňuje infekci dýchacích cest, reguluje krevní oběh, předchází zácpě a léčí ekzémy.

Mrkev – je skvělá regenerační potravina při pocitu únavy, pomáhá při kožních chorobách a proti zácpě.

Ředkvičky – podporuje tvorbu žluči, urychluje zažívání, je prevencí rakovinových onemocnění.

Celer – povzbuzuje zažívání, reguluje krevní tlak i oběh a pomáhá zbavovat stresu a zklidnit nervy.